solstråle

"Oui, âllo, c'est Elin!"
Så svarar jag nu för tiden i min gamla w580i-mobil. Bara så ni vet.

Med mina ringa kunskaper i franska klarade jag, syster och far oss rätt bra. Vi upptäckte rätt snabbt att man kunde göra sig förstådd av handgester och orden "bonjour" samt "merci". När det gick längre än så såg vi bara ut som frågetecken och växlade snabbt över till halvdan engelska. Dock lyckades jag ändå beställa kaffe på starbucks åt oss alla. Typ "Bonjour! Deux chai-latte et une caffe latte. Merci!"

Paris är precis som det beskrivs på Råttatojj (Pardon, vet inte hur det stavas). Gamla gulliga byggnader blandade med nya. Shopping på Champs-Elysées och långa promenader runt Bastille och över Saine. Vi hann med att besöka både Eiffeltornet, Triumfbågen och Notre-Dame. Jag åt både risotto och fransk löksoppa. Jag har miljoner sparade tunnelbane-biljetter från de få dagar vi var där (jag kan varenda stations namn på hela gula linjen!) och självklart såg jag den perfekta franska drömprinsen.
 
Haha, bara på skojs skull började vi räkna antal personer som bar eller åt på baugetter under en kväll när vi bara gick runt. Hur många räknade vi till på tre timmar tror ni? 28 personer! Nej, det är ingen myt, det fanns verkligen baugettestånd utmed varje kvarter. Goda är dom också. Det är dom verkligen.

Jag längtar redan tillbaka, men som jag sa till staden innan vi gick på planet hem till kalla Sverige; "À bientôt!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0