Kal mark

Dan före doppardan...
Vafan är det för ordspråk egentligen? Ingen sitter väl på fullt allvar och doppar järn i vatten på julafton längre? Eller är det bara jag som är traditionsblind?

Vad brukar ni ha för jultraditioner? En sak som vi alltid gör är julgodis. Alltid såna hära vit-chokladpluttar med krossade polkagrisar i (kanske dags att ge dom ett namn?) och mozartkulor (sofies recpet, inte från blondinbella). Sen så äter vi alltid gröt till frukost, med Madeln i, såklart. Och så pappa, med sin årliga december23th-skinkmacka. Alltid när han har gjort iordning julskinkan (pappa övertygade mig om att grisens bakdel var lycklig när den var i livet, men jag trodde inte honom riktigt) så firar han det med en smörgås. Julvört 4ever är hans motto. Sen så har vi ju den hemska julmusiken som åker på varje år. Christer Sjögren och Carola är plågsamt för öronen ska ni veta, men ändå kan jag inte låta bli att le när dom sjunger "Stilla natt" & "Gloria". Julkänsla i högsta grad. Och till sist har vi ju presentwrapingmomentet som alltid spenderas på golvet. Jag vet inte varför, det känns bara bra.

Jag tycker det är mysigt med traditioner. Det känns så bekant, i sån stor kontrast till allt som ständigt förvånar mig. Kanske är meningen med traditioner inte vad man gör, utan själva känslan. Det där mysiga just, känslan av att "Nu är det jul igen" och känslan att ha familjen med sig, känslan av förväntning och glädje.
Egentligen är den 24 december precis som alla andra dagar på året. Det är våra traditioner som gör den speciell.

Nu ska jag försöka slå in de sista klapparna, städa (shit, jag har verkligen skjutit på det) och sedan gå och lägga mig tidigt ikväll. Jag kommer antagligen ligga vaken jättelänge innan jag somnar. Precis som jag alltid har gjort.


Kommentarer
Postat av: sofie

dopp i grytan är det ju man menar! inte för att man gör heller längre. inte vi iaf?

2008-12-28 @ 23:31:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0